Friday, September 24, 2010

Antara cara dan gaya raya

Berlagu indah azan isyak,
....Alunan suara merdu sekali;
Berlalu sudah Ramadhan Al-mubarak,
....Entahkan merasa bertemu kembali.

Qamat bilal berbaris jemaah,
....Jeda keheningan damai terasa;
Semangat Syawal manis dijamah,
....Tanda kemenangan usai puasa.

Teratur tari kerlipan pelita,
....Di bawah tabuh menerang sepi;
Dihulur jemari kemaafan dipinta,
....Ukhwah dikukuh jalinan terpatri.

Berkunjungnya Syawal, berlalu setahun lagi Ramadhan. Begitulah putaran masa. Rang suri tak terasa ke? Janganlah begitu rang suri; usia dan masa tak menunggu kita. Nak dikejar memang tak terkejar, Cuma yang mampu, kita gunakan masa yang dianugerahkan sebaik mungkin.

Beraya di mana? Di kampung sendiri atau di kampung suami? Seronok? Tentulah senyum meleret tak sudah kalau beraidilfitri bersama keluarga sendiri namun usah pula gundah seandainya berlebaran di tempat “orang”. Alahai rang suri, bukan orang lain sangat pun, keluarga mentua tu, kan ke keluarga rang suri juga!

Den_nai adakalanya kurang mengerti, apa sangatlah yang hendak digaduhkah perihal balik kampung ni. Belum tentu damai dan tenteram. Kadangkala anticipation nya yang lebih megujakan walhal kenyataannya berpaling 1800, a total disappointment! Lain hasrat yang dirancang, lain pula yang jadi!

Paling ketara – pat, pat siku lipat; siapa cepat dia dapat! Maka bergegaslah pulang ke kampung merebut bilik tidur. Naknya rumah yang ada 2 - 3 bilik cuma, lagilah haru! Selalunya “tuan rumah” akan beri laluan kepada “tetamu”. Maka bagi keluarga besar, besar pula masalah jadinya. Lazimnya rang suri utama telah menyediakan room assignments. Bagi memerlihara keharmonian terutamanya di aidilfitri, turut ajalah – be civil for a few days.

Apabila dah reramai berkumpul, serba-serbi mesti dikongsi. Dari sesempit ruang tamu hinggalah sekelumit makanan. Itu belum lagi tugasan menyediakan apatah pula mengemas. Nak menyediakan segala macam benda – makanan pagi petang siang malam, tempat tidur, ruang tamu, pelita laman dsb. Begitu juga dengan mengemas – sepahan dan remah, pinggan-mangkuk, ceruk dapur, anjung kereta dsb. Itu belum lagi nak cuci kain-baju berebut mesin basuh, mencari ruang hendak mengampai, mengangkat dan seterusnya melipat. Tak kena cara, tiada muafakat, boleh tarik muka musibat! Sabar…

Kena pula ada suku-sakat yang rasa dirinya lebih hebat, mulalah perangai lord over others nampak dilihat. Maklumlah dan terbiasa berorang gaji. Serba-serbi dikerah. Pula tu si pembantu turut ambil time off. Apa lagi, menggagaulah jadinya. Eh, eh! Jangan-jangan itu rang suri tak? Ada class dan serasa pasti diri lebih baik dan sempurna dari yang lain. Lupa bawa cermin ke rang suri oi!!! Nak bergaya pun tengoklah ketika, masa dan suasana. Tak sesuai langsung!

Berbalik pada berkongsi tadi, bab berebut bilik air yang cuma dua buah, jangan ceritalah. Menunggu gilir ibarat menungggu bulan jatuh ke riba. Macam kisah P. Ramlee dalam kisah si Bujang Lapuk. Kena pula yang buat bilik air tu umpama milik peribadi; sekali masuk habis segala susuk tubuh hendak dibelek! Jenuh! Mulalah kata-kata yang kurang enak kedengaran, sok-sek sok-sek, omel-omelan dan sungut-sungutan tak berkesudahan. Sabar lagi…

Kalau balik kampung tapi duduk di hotel, tak kena juga. Berkata ipar-duai; “…kalau setakat duduk hotel baik tak payah balik…” Pulak! Semuanya tak kena. Alahai! Tapi ini trend dan gaya orang berada. Alasannya, tak mahu menyusahkan orang, walhal bukan den_nai tak tahu, malas nak menyumbang tenaga dan to some extend, belanja. Faham ajalah; besar periuk, besar keraknya.

Bab membanding baju raya dan aksesori perhiasannya satu isu juga. Berkatalah rang suri, “…I tak sempat nak tempah, nak beli kat kedai biasa nanti sama pulak dengan orang, malu. Jadi I belilah kat boutique…” Iyalah tu rang suri oi!

Pemberian duit raya untuk anak-anak saudara, anak tetemu yang berkunjung pun dijeling-jeling juga. Dalam pada tu menceceh lagi, “..kata manager, dua ringgit aja…” Ukurlah baju di badan sendiri. Kalau diberi seratus ringgit sekalipun, andai diiringi sumpah-seranah dan dengan niat nak lebih dari orang lain, tak ikhlas, lebih baik tak usah. Sabar ajalah…

Kalau dulu den_nai pernah juga merasa balik kampung sehari dua lebih awal sebab nak buat kuih tradisi; kacau dodol, bakar lemang, rebus ketupat dan pelbagai lagilah. Sekarang semua ni boleh ditukar dengan ringgit. Tak perlu lagi mencari buluh di hutan, memanjat pokok kelapa mengambil buah dan dedaun muda, menganyam segala bentuk kelongsong, bersangai di api makan asap, memedih mata dan bermacam-macam perkara kerjalah. Everything nowadays is ready made. Money talks.

Hari mantai atau berbantai. Den-nai yakin dan teramat pasti ramai yang tak pernah dengar istilah ni. Mana tidaknya, semua benda dah boleh didapati dan dibeli di pasar. Nak kerbau, lembu, kambing waima unta dan kijangpun dah ada. Yang penting good connection dan tempah awal. Jika lambat tiba dek terlepas subuh dan liat nak bangun, jangan orang lain dipersalahkan. Mula tak sabar ni…

Silap haribulan, sampai kampung pun tidak! Jujutan kenderaan di setiap selekoh, simpang dan jalan sememangnya menguji kesabaran. Kalau tak kena cara dan gaya, berhari-rayalah di lebuhraya!!!

Memang dah hilang sabar…

1 comment:

Ruziawati Bukhari said...

belum terlambat untuk saya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...