Wednesday, November 5, 2008

Sesekali berbelanja

Sirih carang sirih kerakap,
.....Susun bersusun sirih rakit;
Pilih pandang pilih cakap,
.....Santun bersantun sisih penyakit.


Salam pertemuan. Lebih manis lagi kerana ia turut merupakan salam lebaran. Sebenarnya dalam apa juga bentuk pertemuan, menghulurkan salam adalah disarankan bagi umat Islam. Menjalin ukhwah sesama insan.

Pilih pandang pilih cakap. Hmmm… Den_nai rasa ada juga yang akan tersinggung dengan apa yang bakal den_nai paparkan. Apapun pandangan di sini bukan sekadar memandang tetapi juga pandangan, pendapat serta buah fikiran. Kalau bersetuju, molek benarlah. Namun kalau tak bersetuju tak mengapa; kita bersetuju sahajalah bahawa kita tak sependapat. Kita maklum, lain padang lain belalang. Elok di mata kita tidak semestinya selesa di hati orang. Oleh yang demikian akan bersantun-santunlah den_nai, jangan sampai perkenalan pertama aja orang dah tak berkenan.

I

“Alahai Mak Ngah, cantiknya langsir! Tahun lalu berscallop bagai, siap berbirai renda lagi. Kali ni ada day and night curtain, berbirai manik pulak tu. Mesti railing baru jugak ni. Iyalah dah tiga lapis. Tahun dulu dua landas aja. Warnapun bukan main garang lagi. Tapi cantiklah Mak Ngah.”

“Eh! Eh! Ini warna baru ni! Bila masanya mengecat? Sebelum puasa hari tu lain colournya kan? Tak ada bau cat lansung; padanlah saya tak terhidu. Odourless ya? Tentu mahal kan? Memang pandai Mak Ngah pilih warna. Dua tone, ada feature wall lagi. Sepadan betul dengan langir tu.”

“Amboi! Raya sakan Mak Ngah! Berganti perabut dengan carpet sekali. Yang lama tu kan masih baik lagi. Sayangnya kalau dibuang. Oo… trade-in. Perabut pun dah pakai sistem gitu ya? Pak Ngh tak marah ke? Tapi bentuk perabut ni macam Pak Ngah punya taste aja. Bertuah betul Mak Ngah ni. Overhaul sungguh ni. Cash ke credit? Credit!!! Patutlah….


II

“Cukup le diorder tiga empat jenis Limah oi! Yang lain-lain tu kamu beli aja kerepek-kerepek dan kekacang. Ini sampai sepuluh macam. Bukannya orang makan sangat bebenda tu semua. Nanti hari pertama dan kedua raya bukannya orang usik kekuih ni semua. Yang dicarinya lemang, ketupat, rendang, nasi impit, lontong, dodol, wajik, dodol dan lelain yang tradisional. Kekuih awak tu tak ada yang menyentuhnya.”

“Beli mesti nak penuh semeja. Nanti lebih kuih tak cukup bekas. Beli balang lagi. Pecah satu ganti semua set. Habis yang lain tu kamu buat apa Limah oi! Tu kat belakang tu, dah penuh alamri dek balang kuih. Disuruh agihkan, sayang kata kamu. Ni nak suruh aku beli almari lainlah pulak ni. Esok almari dah penuh kamu nak suruh aku tambah bilik pulak! Duit kuih tahun lepas dah habis kamu bayar?”

III

“Mimi, kau anak-beranak tema apa kali ni? Kita orang decide pakai fuchsia-pink first day raya nanti. Abang Din tak kisah, Cuma dia warning akak supaya jangan beli songkok dengan songket untuk dia. Yang lama masih elok lagi katanya. Tak payah nak berdondon-dondon. Akak buat tiga set semuanya. Yang dua lagi aqua-blue dan tangerine-orange.”

“Yalah takkan nak pakai baju yang sama pagi petang dua tiga hari berturut-turut. Itu pun kalau sempat kering. Dibuatnya hujan, alamat pakai t-shirt dengan seluar treklah. Lepas tu duduk rumah tengok tv ajalah jawabnya raya kali ni. Nak tahu, kasut pun akak beli 3 pasang. Eh! Kau jangan bagi tahu abang Din tau!”

IV

“Ayu abang ingat tahun ni kita tukar keretalah, tak pun kita sembur warna baru. Barulah sedondon dengan warna rumah kita…”

2 comments:

Unknown said...

Wah, kena baca di celah-celah barisan. Siapa yang makan cili,dialah yang rasa pedas. Good work Deli, and congrats on your new column. Yay, am the first to comment.

_deli said...

mmbak,
Yay to you too. Janganlah puji dulu. Takut esok lusa menyampah pulak. Terima kasih kerana sudi berkunjung.